Технологія інтерактивного навчання


Інтерактивні технології - це організація засвоєння знань і формування певних вмінь та навиків через сукупність особливим способом організованих навчально-пізнавальних дій, що полягають у активній взаємодії учнів між собою та побудові міжособистісного спілкування з метою досягнення запланованого результату.
Дослідження проведені Національним тренінговим центром (США, штат Меріленд) у 1980-х роках, засвідчують, що інтерактивне навчання вможливлює різке збільшення відсотка засвоєння матеріалу, бо впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю. Результати цих досліджень відображено у схемі, яка дістала назву "Піраміда навчання".
"Піраміда навчання" демонструє, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція - 5%, читання - 10%), а найбільших - інтерактивного(дискусійні групи - 50%, практика через дію - 75%, навчання інших або негайне застосування знань - 90%). Ці дані є середньостатистичними, тому у конкретних випадках результати можуть різнитися, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.
Під час проведення уроків застосовують парну і групову роботу (в малих та великих групах). Це спонукає учнів висловлювати свої думки, формує вміння переконувати, вести дискусію. З метою підвищення ефективності уроку як основної форми навчання проводять уроки-лекції, уроки-семінари, комбіновані уроки, уроки-заліки, уроки-консультації, використовуючи різні сучасні технології: “акваріум”, “мозковий штурм”, “коло ідей”, “метод прес”, “навчаючи, вчуся”, “мікрофон” тощо.

Фрагмент №1 до уроку для 10 класу з теми:
«Слова іншомовного походження та інтернаціоналізми. Кальки . Варваризми»
Мета: поглибити відомості школярів про слова іншомовного походження, інтернаціоналізми, кальки та варваризми у складі української мови; удосконалювати вміння знаходити в тексті слова іншомовного походження, пояснювати їх значення, доречно використовувати їх у мовленні, добирати власне українські синоніми; розвивати увагу, спостережливість, комунікативні навички, навички аналізу та синтезу, збагачувати словник учнів; сприяти осмисленню учнями величі лексичного багацтва української мови та її ролі у самопізнання та самореалізації особистості.
Засвоєння нового матеріалу та вироблення практичних умінь
1. «Мозковий штурм»
1. На які групи за походження поділяється українська лексика?(питома і запозичена)
2. Що ми розуміємо під терміном споконвічна українська лексика?(лексичні одиниці, що успадковані з давніх часів від усіх періодів історичного розвитку мови).
3. На які групи можна поділити споконвічну українську лексику? (успадкована з індоєвропейської мови, спільнослов’янська, східнослов’янська, власне українська лексика).
4. Перед вами три слова -  гарний/гарбуз/геологія. Яке з них, на вашу думку, буде питомо українським, яке запозиченим, а яке іншомовним? (гарний – питоме, гарбуз – запозичене, тюркського походження; геологія - інтернаціоналізм) Обґрунтуйте. 
5. У чому полягає різниця між запозиченими та іншомовними словами? (запозичені слова становлять цілком засвоєні лексичні одиниці, зрозумілі щодо форми і значення, а тому вони не сприймаються мовцями як чужорідні; іншомовними вважають слова, що не засвоєні повністю мовою, що їх запозичила, з погляду на їх формальну чужорідність та семантичну незрозумілість).
6. З яких мов найчастіше запозичуються слова в українську мову? (намагання уникнути полісемії, прагнення замінити багаточленний компонент одночленним; зв’язки між державами, виникнення нового предмета чи поняття; слова старогрецького, латинського, тюркського, німецького, англійського, французького походження).
2. Поясніть значення інтернаціоналізму. Із довідки доберіть власне український відповідник. З одним із інтернаціоналізмів складіть речення.
Лінгвістика, електорат, фольклор, патент, асиміляція, прогрес
Довідка: уподібнення, мовознавство, авторське свідоцтво, поступ, виборці, народна творчість
3. У поданих словах і словосполученнях підкресліть ті, що відповідають нормам української літературної мови.
Підписувати газети — передплачувати газети; переписуватися — листуватися; одружуватись на комусь — одружуватися з кимся; сміятися над кимся — сміятися, глузувати з когось; піти за хлібом — піти по хліб; зізнаватися в коханні — освідчуватися в коханні; старий друг — давній друг; події співпали у часі — події збіглися в часі; вірно писати (говорити, відповідати) — правильно писати (говорити, відповідати).

Коментар 1
 У фрагменті уроку використано технологію інтерактивного навчання шляхом застосування таких видів роботи, як інтерактивна вправа «Мозковий штурм», який активує учнівську увагу та інтелектуальну діяльності, крім того здійснюється принцип інтерактивного навчання, за яким до роботи мають бути задіяні всі учні. 
Фрагмент №2 уроку з української мови для 11 класу з теми:
«Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників».
Мета: поглибити знання учнів про способи творення ступенів порівняння якісних прикметників, про особливості повних та коротких форм, їх стилістичну роль та особливості функціонування в мові; формувати вміння правильно утворювати форми вищого і найвищого ступеня порівняння якісних прикметників, знаходити та виправляти помилки в написанні прикметників різних розрядів, виконувати морфологічний аналіз прикметника за схемою; виховувати культуру спілкування.
Засвоєння нового матеріалу в процесі виконання практичних завдань
1.Мовне дослідження в парах
 Утворіть від поданих прикметників просту і складену форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Визначте фонетичні зміни в основі прикметника, поясніть правопис. Складіть з утвореними словосполученнями діалог.
Дзвінкий голос, тяжке випробування, вузька стежка, гостра голка.
Короткий відпочинок, красива дівчина, поганий настрій, холодна ніч.
Близька дорога, солодкий напій, широке вікно, спокійна жінка.
Дорога людина, емоційна оцінка, високий юнак, солодка кава.
2. Творче конструювання
Створити твір – опис мами, використавши прикметники вищого і найвищого ступенів
 3.Інтерактивна гра «Хто більше»
А тепер давайте з вами спробуємо визначити найкращого знавця української усної народної творчості. За 2 хвилини пригадайте і запишіть якнайбільше прислів'їв і приказок, до складу яких входять прикметники вищого або найвищого ступенів порівняння

Коментар 2
У  фрагменті навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.

Фрагмент №3 уроку з української мови для 11 класу з теми:
«Складні випадки і варіанти синтаксичного керування. Словосполучення з прийменниками»
Мета: поглибити знання про синтаксичні норми літературної мови; розвинути творчі вміння редагувати синтаксичні конструкції, визначати характер допущених помилок; підвищити мовленнєву культуру за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу.
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Ігрове завдання «Хто швидше»
    Працюючи в парах, замініть подані сполучення слів одним словом. Виграє пара, яка найшвидше і правильно виконала завдання:
    Робити когось винним, відбивати бажання, охоту; зберігати в таємниці; нічого не робити,гаяти час; виводити з терпіння; робити передбачення; бути вдячним; узяти під опіку; стати байдужим; витратити марно; проявити ініціативу; виявляти зловтіху; стати нерухомим; утрачати силу; звучати негармонійно; запобігати небезпеці; робити виразнішим; робити вигляд; робити неможливим; ставати схожим на когось; залишатися одному.
2. Дослідження – редагування
   Замініть помилково вжити прийменники в поданих словосполученнях. Запишіть виправлені конструкції
    Піти за крейдою, шафа для інструментів, відгук на відеоролик, сміятися над актором, писати за адресою, за бажанням глядачів, почекати за проханням, прийти по справі, за активної підтримки, писати німецькою мовою.
3. Дослідження-трансформація
   До поданих безприйменникових конструкцій доберіть варіантну конструкцію з прийменником
   Доходити висновку, бути помічником, чекати гостей, йти проспектом, зал очікування, 2019 року, чекати тренера, передати кур’єром, радіти перемозі, багатий вітамінами.

Коментар 3 
У фрагменті інтерактивне технологія реалізується з допомогою гри та досліджень. За допомогою таких вправ всі учні мають можливість відповісти на уроці, що сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати. 

Коментарі

  1. Учитель не може робити таких помилок: Поясніть значення інтернаціоналізму; тепер давайте з вами спробуємо визначити; і учень і вчитель; замініть помилково вжити прийменники!
    Оцінка 4

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Засоби дистанційного навчання