Проєктні технології
Слово «проект»
запозичено з латинської й походить від слова «proectus», яке буквально означає
«кинутий уперед». У сучасному розумінні проект — це намір, який буде здійснено
в майбутньому.
Проект — сукупність певних дій,
документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення
різного роду теоретичного/практичного продукту.
Часто ототожнюють два
різних види діяльності — проектування й дослідження. Дослідження виявляє те, що
вже існує, проектна діяльність створює новий продукт. Тобто проектування
передбачає планування, аналіз, пошук, реалізацію, результат (замислив →
спроектував → здійснив). Під час дослідження обирається явище (природне), яке
викликало питання. Описується дане явище за допомогою цифр, графіків, схем,
будується модель явища.
Цілі і завдання проектної технології:
• не тільки передати учням суму знань, а ще й навчити
здобувати ці знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових
пізнавальних і практичних завдань;
• сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
• прищепити учням уміння користуватися дослідницькими
прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез,
уміння робити висновки.
Можуть бути різні підстави для вибору тематики проекту, яку
можуть запропонувати як вчителі так і самі учні.
Типи проектів:
1. Творчі проекти.
Не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона
розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці
спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються
про заплановані результати і форму їх представлення — рукописний журнал,
колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій
фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
2. Ігрові проекти.
Учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту.
Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості,
імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими
учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже висока, але домінуючим
видом діяльності все-таки є гра.
3. Інформаційні
проекти спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на
ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення
фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості
систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту
можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання
(літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й
електронні, інтерв’ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз,
узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки);
результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, в
тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти
можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
4.
Практико-орієнтовані проекти. Результат діяльності учасників чітко
визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників
(документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного
саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням
функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної
роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і
можливих засобів їх упровадження у практику.
5. Дослідницькі
проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети,
актуальності предмета дослідження для всіх учасників соціальної значущості,
продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки
результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну
структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності,
визначення предмета й об’єкта, завдань і методів, визначення методології
дослідження, висування гіпотез розв’язання проблеми і намічення шляхів її
розв’язання. Проектна технологія використовує всі кращі ідеї традиційної та
сучасної методики викладання. Навчальне проектування орієнтоване перш за все на
самостійну діяльність учнів: індивідуальну, групову або колективну, яку учні
виконують упродовж певного часу.
Алгоритм роботи над проектом
Етапи проектування
|
Діяльність
учасників
|
Організація проекту
|
♦ визначення теми
й мети
проекту;
♦ формулювання проблеми;
♦ гіпотези щодо
її розв’язання
|
Планування діяльності в проекті
|
♦ визначення джерел
інформації;
♦ опис бажаних
кінцевих результатів;
♦ розподіл завдань
|
Дослідження теми проекту
|
♦
збір необхідної інформації;
♦
аналіз зібраної інформації;
♦
висновки, пропозиції
|
Результати
|
♦
оформлення результату;
♦
демонстрація (презентація) результату;
♦
оцінка й підбиття підсумків
|
Вчительська презентація-пояснення "Як
підготувати проєкт".
5 балів
ВідповістиВидалити