Технологія розвивального навчання
Технологія
розвивального навчання
Педагоги цікавляться новими
технологіями, які б мали найкращий ефект в оволодінні знаннями нашими
вихованцями.
Серед таких педагогічних технологій на
особливу увагу заслуговує розвивальне навчання.
В основі розвивального навчання лежить
уявлення про розвиток дитини як суб’єкта особистої діяльності. Тому головна
мета вчителя – забезпечити її розвиток, вивчити особисті навчально-пізнавальні
можливості учня, визначити індивідуальні зони його найближчого розвитку та
допомогти формуванню ще не сформованих здібностей.
Головною метою розвивального навчання є
формування активного, самостійного творчого мислення учня і на цій основі
поступового переходу до самостійного навчання.
Завдання розвивального навчання є
формування особистості гнучким розумом, розвиненими потребами до подальшого
пізнання і самостійних дій, з певними навичками і творчими здібностями.
Концептуальні положення (дидактичні принципи)
розвивального навчання:
♦
цілеспрямований розвиток дитини на основі комплексної розвивальної системи;
♦
системність і цілісність змісту;
♦
навчання на високому рівні складності;
♦
просування у вивченні матеріалу швидким темпом;
♦
усвідомлення дитиною цінності процесу навчання;
♦
включення до процесу навчання не тільки раціональної, а й емоційної сфери;
♦
проблематизація змісту;
♦
варіативність процесу навчання; індивідуальний підхід;
♦
робота над розвитком усіх дітей як із низьким, так і з високим рівнем
навчальних можливостей.
Суть технології розвивального навчання
полягає в тому, що учень самостійно обирає рівень опрацювання навчального
матеріалу. Завдання вчителя – визначити «зону найближчого розвитку» дитини і
допомогти їй перейти на більш високий рівень розумових операцій, тобто
забезпечити цей розвиток.
Фрагмент
уроку
10
клас
Тема:
«Позначення м’якості приголосних»
Мета:повторити
знання десятикласників про позначення на письмі голосних і приголосних звуків,
складні випадки правопису м’якого знаку; формувати правописні вміння;
удосконалювати вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному
мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу
виховувати у школярів повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як
основи естетичного виховання.
Тип
уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Етап:
Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Завдання
1.
Запишіть
подані слова українською мовою.
Батальон, миллион, йот, летчик, майор,
вечернему, Йоханнесбург, павильон, ерш, сегодня, Йошкар-Ола, ледниковый, ему,
лен, бульон, йод, Аксенов, льновод, четырех, подъем, льда, медальон, деготь, к
нему, седьмой, Воробьев, район, ледник, биллион, серьезный, трех, компаньон,
завтрашнему, Муравьев, курьез, Панферов, шампиньон.
Виберіть
2-3 слова і складіть із ними речення.
Завдання
2.
На
місці крапок поставте, де треба, м’який знак. Дослідіть, у яких випадках
м’якість приголосного в українській мові не позначається.
Кіл..кіс..т.., сіл..с..кий,
чукот..с..кий, міц..ніс..т.., діял..ніс..т.., від..ділен.., Кос..тя,
с..міливіс..т.., щас..тя, с..вятковий, пал..ці, радіс..т.., віс..тю, Нас..тя,
з..ріліс..т.., Кол..с..кий, Іл..ля, всєс..віт..ня, вугіл..ля, піз..ня,
майбут..нє, куріл..с..кі, галуз..зю, гордіс..т.., маз..зю, весіл..ля, в
намис..ті, вітал..ня, читал..ня, воз..ня, Плат..ня, Трет..якове..ка, Трет..як,
Ул..яна, урал..с..кий.
Завдання
3.
Вставте
у прислів’я потрібні за змістом дієслова з довідки, в яких м’якість приголосних
на письмі передається з допомогою м’якого знака.
Як сіно ... , то дощів не ... . Порожня
бочка ... , а повна ... . Шабля ... голову, а слово — душу. Книга ... , як на
світі ... . Вік живи — вік ... . Грім ... , буде хліб ... . За все ... , та не
все ... . Зайця ноги ... , а вовка зуби ... . Кінець діло ... . Лінивий двічі
... , скупий двічі ... .
Довідка.
Платить, гримить, береться, учись, родить, вчить, робить, хвалить, носять,
ранить, жить, гучить, косять, годують, мовчить, просять, вдається.
Запишіть
власні 3 прислів’я, в яких м’якість приголосних на письмі передається з
допомогою м’якого знака.
Завдання
4.
Перекладіть
слова українською мовою і складіть із ними речення. Поясніть зміни в поданих
словах.
Вратарь, сажень, степь, Сибирь,
меньшинство, стул, карандаш, путь, секротарь, дробь, запорожский, французский.
Коментар. Такі види вправ доцільні для дитини, бо дають
право вибору завдань і виховують в неї почуття відповідальності за свій
вибір. Подібні завдання допомагають учням удосконалювати творчі здібності та навички.
Що це значить: повторити знання десятикласників?
ВідповістиВидалитиГраматична помилка: м’якого знаку;
4 бали